Statistikk for Facebook året 2011

2011 var året da Facebook virkelig satte “Social” i Social Web, og med lansering av Timeline har Facebook blitt omtalt som den nye hjemmesiden. På seks år har Facebook vokst fra å være en ekslusiv møteplass for amerikanske eliteskoler til et verdensomfattende dialogsystem –  “et internett i internett”. I dette innlegget skal vi se på utviklingen i 2011, samt presentere noen sentrale Facebook-trender for 2012.

Face – time 

På ett år har Facebook vokst fra 600 til 800 millioner brukere og 50% logger fortsatt  inn daglig. Den etterlengtede Facebook-applikajsonen for iPad så dagens lys i oktober og vi kan abonnere på venners og ukjente statusoppdateringer. Facebook Deals sitter fortsatt i “beta-fellen” og den mye omtalte Facebook Message “failed to impress”.

Kilde: Mashable: Facebook- Emotions Infographic 

I en rapport fra Nielsen  ser vi at Facebook ligger på en solid  andreplass for mest besøkte nettsted i 2011 (137 millioner unike besøkende hver måned). Google topper listen med 153 millioner unike besøk hver måned som det mest besøkte netttedet. På den andre siden knuser Facebook konkurrentene med “tid brukt på nettsted- minutter i milliarder” se illustrasjon:

Globalt 

11% av verdens befolking har en Facebook-konto. I løpet av 2011 har Europa passert Nord-Amerika som det største kontinentet på Facebook med 226 millioner brukere mot 218 millioner. Veksten på Facebook er stor, og på ett år har:

  • antall brukere som kobler seg opp mot Facebook via eksterne nettsider doblet fra 250 til 500 millioner
  • antallet som logger seg på via applikasjoner på mobil økt fra 200 til 350 millioner
  • mobiloperatører som distribuerer og markedsfører Facebook økt fra 200 til 475 aktører
  • andelen brukere utenfor USA har økt med 10% (fra 70 % til 80 %)

USA regjerer fortsatt på listen over “Topp 10 land på Facebook” med 155 millioner. Indonesia har falt ned til tredjeplass, mens India har klatrert fra syvendeplass til andreplass. India har en økning fra 19 millioner til 43 millioner brukere.

Kilde: Socialbakers.com 

Merkevarer 

Vi samhandler med over 900 millioner objekter på Facebook hver dag. Dette kan være, sider, grupper, eventer og lignende. Hvert minutt på Facebook er det:

  • 510 000 kommentarer
  • 293 000 statusoppdateringer
  • 136 000 opplastede bilder

Den største merkevaren på Facebook er fortsatt Coca Cola, men den største siden er “Facebook”, plattformens egen side, med 59 millioner likes. Fra i fjor har Red Bull klatrer opp på tredjeplass foran Oreo og Converse All Star har danket ut Disney fra listen.

Norge

I dag er brukermassen til Norge på Facebook 2 573 140 millioner, dette er en økningen med 167 320 brukere fra i fjor.  Den norske brukermassen på Facebook representerer 55 % av den norske befolkningen og 58 % av befolkningen som er på nett. I første kvartal (2011) oppga 69% av de norske Internett-brukerne at de er innom Facebook minst en gang i uken (kilde: Ida Aalen. Fra Poke til Like Facebook-forskningen fra 2007 til 2011)

Topp 5 steder i Norge hvor vi  “check- in” via Facebook Place er:

  1. Stavanger Lufthavn Sola
  2. Bodø Lufthavn
  3. Moss Lufthavn Rygge
  4. Hard Rock Cafe Oslo
  5. Telenor Arena

Norske brukere

Det er segmentet 25-35 år som utgjør den største andelen av Norske brukere på Facebook. Selv om dette segmentet er størst viser det til en nedgang fra i fjor med 3 %. Segmentet 18-24 år også hatt en nedgang fra 30 % til 20 %, mens segmentene 35-44 og 45-54 henter inn nye andeler. Det er segmentet 45-54 som øker mest med en økning på 4 % fra i fjor. Brukemassen fordelt på kjønn er 50/50, samme som i Singapor og Den Domenikasnke Republikk.

Norske merkevarer

I Norge ligger OnePice- jump in (424 607 likes) på topp som den største norske merkevaren på Facebook, etterfulgt av Moods of Norway (247 945 likes) og Stiftlesen Organdonasjon (226 477 likes). På den andre siden så er det Dimmu Borgir den som har den største norske siden med 730 130 likes.

For bedrifter…

Det finnes ca 1, 5 milloner Facebook sider  og utviklingen på den digitale plattformen øker daglig. Ønsket om en sosial opplevelse og oppdagelse mellom mennesker vil fortsette å påvirke forbrukeradferd, business, kommunikajson og utviklingen i tiden fremover. Ettersom det er flere og flere som kjemper om de samme målgruppene på plattformen må merkevarer tørre å bli en del av brukerens liv og integrere innholdet i deres sosiale kontekster.

En analyse fra Mashable viser hvordan budskapet, ord og tone of voice påvirker spredning og interaksjon mellom bruker og merkevare. Eksempelvis:

Et annet viktig element for bedrifter og er hentet fra rapporten “The power of Like “fra ComScore. Modellen viser at vi bruker mest tid på nyhetsveggen og profiler. Dette betyr at brukere besøker sider for å få innhold, men ser det via nyhetveggen. Strømmen av innhold på nyhetsveggen kan være enrom, så for å skille seg ut må innholdet ha mer kvalietet enn kvantitet.

 

 Kilde: ComScore “The power of like”

Fun Facts

Denne statistikken er basert på Facebook brukere i USA (Mashable: Facebook by the numbers: Infographic)

  • 56 % syns det er uansvarlig å ha sjefen som venn
  • 83 % av kvinner er irritert på sine Facebook-venner
  • 48% sier at de snoker på profilen til sin ex-kjæreste litt for ofte
  • 47 % har brukt banneord på Facebook
  • Linker og statuser om sex er delt 90 % mer enn gjennomsnittet

Facebook Trender 2012

2011 har vært et år med mange nye oppdateringer og alle peker i en felles rettning- gjøre verden mer sosial. Statistikken øker med gjevn hastighet, noen har sett barnebarnas første skritt på Facebook, flere millioner har lastet opp et babybilde av seg selv og Facebook har fått skylden for 1 av 3 skilsmisser i UK. Bedrifter som ikke klarer å forsterke sin sosial tilstedeværelse og forbindelser med Facebook-brukere, vil mest sansynelig unnlate å vokse. De vikstigst trendene på Facebook for 2012 blir:

  • Social apps – merkevarer kan bli integrert med Timeline
  • Social ads – merkevarens annonser blir en del av dialogen
  • Social Security –  beskytte oss mot oss selv
  • Facebook  Credits som valutta
  • Social ROI- måleenheter som rekkevidde, frekvens, “talking about this”, friends of friends

Forbli sosial og skap engasjerende innhold som bygger relasjoner!

Kilder: