Hvordan konvertere din personlige profil til Facebook page?

I går ble det annonsert at Facebook åpner for et nytt konverteringsverktøy som lar Facebook-brukere med personlig profil gjøre den om til en bedrift/merkevareside. På samme måte som med en merkevareside vil du få tilgang til Facebook Insight, annonseringsmuligheter, integrere applikasjoner og lignenede. Men som poengtert i varsel- meldingen er det en del ting man bør tenke over før man konverterer sin profil.

Konvertere eller ikke ?

Hvis du sitter og vurderer; bør jeg konverter min profil til en side, er det en enkel regel du må tenke over;“maintaining a profile for anything other than an individual person is a violation of Facebook rules”. Dette betyr at hvis du bruker din personlige profil til å fronte eller promotere en av kategorien beskrevet under bør du konvertere din personlige profil:

  • Et lokalt selskap  eller sted
  • En bedrift, organisasjon eller institusjon
  • Merkevare (produkt eller tjeneste)
  • Artist, band eller offentlig person
  • Underholdning
  • Samfunnssak

Facebook pages alternatives

Fordeler

For de som til nå har drevet sin merkevare eller bedrift gjennom sin personlig profil vil dette være en snarvei for å omgjøre dine venner til fans. Dette betyr at du ikke trenger å starte fra bunn med å bygge fanbasen din, samt at du mest sannsynlig vil ha gode relasjoner til brukerne ettersom de har valgt å være dine venner. Selv om brukere vil få en varsling om at et vennskap er omgjort til en like vil det være lurt å opplyse om en eventuelt konvertering slik at vennene dine ikke føler seg utnyttet.

Ulemper

Facebook noterer at det bare er bilder og venner som vil bli flyttet til din nye side, og de understreker “no other content will be moved”. Dette kan forårsake at du mister mye verdifull data da veggmedlinger og tidligere Likes til andre sider vil forsvinne. Derfor kan det være lurt å laste ned all informasjon du har på Facebook. Dette gjør du ved å følge noen enkle steg:

  1. Gå til [Account]
  2. Trykk på [Accoun Setting]
  3. Scroll ned til “Download your information” og trykk [learn more]
  4. Trykk [Download]

Inside Facebook beskriver også en viktig faktor i prosessen med konvertering; har du mindre en 100 venner på Facebook har du mulighet til å endre navn på den nye siden, de med over 100 venner må bruke sitt eksisterende profil navn. Er du kjendis og har over 100 venner vil dette ikke være noe problem (forutsatt at du ikke har et artistnavn). For andre vil dette være en ulempe og man bør heller lage en ny bedriftsside uavhengig av din personlige profil. Det er også viktig å nevne at når du har konvertert din personlig profil til en side, kan du ikke bytte tilbake. Dette fordi Facebook ønsker å redusere antallet profiler som bryter med Facebooks reglement.

Hva er forskjellen mellom en personlig profil og en bedriftsside?

Bedrifts og merkevaresider er designet for bedrifter og organisasjoner som ønsker å bruke Facebook til å administrere sider og kjøre annonsekampanjer. En side har begrenset tilgang til informasjon på Facebook, du vil kunne se alle sidene og annonsene du eier men du kan ikke se profiler og innhold eid av andre. Invitasjon til siden og spredning av innhold skjer gjennom administratorenes nettverk og personlige profil. En personlig profil er for at du skal kunne kommuniserer med dine venner og koble deg opp mot merkevarer og bedrifter som du liker eller ønsker å følge.

Taktisk av Facebook ?

Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor Facebook ønsker å bygge bedrift og merkevaresider på plattformen. Man kan anta at de ønsker å skape et tydeligere skille mellom sider og personlige profiler, men i bunn og grunn er  det bedriftssidene og deres relasjoner med brukerne de tjener penger på. De nye innovasjonene som Facebook Places,Facebook Deals, Facebook Sponsored Stories, Facebook question etc er tilleggssfunkjoner for bedriftssider for å kunne bygge tettere relasjoner med brukerne.

Foreløpig finnes det ingen kjent løsning for å konvertere grupper til merkvareside noe som ville vært en alternativ løsning da det er mange bedrifter som fra tidligere har oppretter grupper og bruker det som sin bedrift eller merkevareside.